Bedre service overfor lejerne
En ekstra gevinst ved digital forbrugsafregning har været, at Vivabolig nu kan yde en endnu bedre – og stort set fejlfri – service overfor beboere. Tidligere krævede forbrugsafregningerne en del manuelt arbejde for kontorpersonalet i form af store mængder mailkorrespondance omkring aconto-indbetalinger og udgifter. De fejl, som altid vil opstå i forbindelse med manuelle processer, er i dag stort set elimineret takket være automatiseringen.
”Jo flere ting, der foregår automatisk, jo bedre er det for os. Når lejere for eksempel flytter, eller lejligheder ændrer størrelse i forbindelse med helhedsplaner, opdateres det hele automatisk. Det gør arbejdet nemmere for os og giver lejerne sikkerhed for, at der ikke opstår fejl i regnskaberne.”
Også den løbende dialog med beboerne er blevet forbedret. Hvis en beboer har spørgsmål til sin regning, kan dokumentet findes med få klik, ligesom man nemt kan se tilbage i den pågældendes forbrugshistorik.
”Tidligere havde vi kun det ene eksemplar af regnskabet, som vi omdelte. I dag kan vi nemt sende lejeren et nyt digitalt eksemplar, hvis de for eksempel ikke kan finde det i deres indbakke eller skal søge varmehjælp og har brug for de seneste tre års regnskaber. Lejerne kan også få oplysningerne tidligere end før. Det er der mange, som er meget interesserede i.”
Da vi spørger Bettina, om hun kan opsummere fordelene ved det nye system i få ord, svarer hun med et glimt i øjet:
”Siden vi implementerede systemet, er der ikke en eneste lejer, der har brokket sig.”